Cum să nu adormim la volan (video)

Distribuie:
  • 13
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Această stare este cunoscută multor şoferi, stare de somnolenţă continuă, când nu ai reuşit să dormi bine cu o zi inainte şi te afli la volan cu capul greu, căscînd kilometru dupa kilometru încercând din răsputeri să nu adormi.

Şi începe lupta cu somnul, te concentrezi la drum, încerci sa pui chibrite ca sa nu închizi pleoapele, te gîndeşti pentru tine ca nu mai este mult, te încordezi, incă puţin şi ajungi la destinaţie, însă Stop, mai bine opreşti pe marginea drumului, pînă nu se întâmplă un dezastru.

Omul este astfel constituit încât nu poate controla o parte din procesele vitale care au loc în organizm. Când omul este supraobosit organizmul mai devreme sau mai târziu va ceda şi va cădea pradă somnului. Iar pentru un accident rutier nu e numaidecât să adormi şi să sforăi, este de ajuns starea de somolenţă sau mai popular spus dormitul cu ochii deschişi. Următoarele imagini ne arată ce se întâmplă in acest moment.

https://www.youtube.com/watch?v=FJ6GfF7aJXk

Mai mult de un minut conducătorul auto a fost de fapt inconştient! Acelaşi lucru se întâmplă cu orcine care neglijează cu odihna, mai ales când au de făcut un drum lung, şi nu trag atenţie la semnalele de avertizare ale organizmului, dar el mereu ne avertizează din timp când e gata sa cadă în somn prin aşa simptome ca: căscatul, discomfortul resimţit la lumina, slăbiciune, etc. Condusul automobilului în aşa stare poate fi socotit ca o infracţiune, care pune vieţi in pericol. Aşa un şofer nu se deosebeşte cu mult de un şofer in stare de ebrietate la volan.

În zona de risc alături de şoferii supraobosiţi mai pot fi puşi şi şoferii in etate, deoarece cu vîrtsa organizmul uman are tendinţa de a obosi mai repede, nivelul de concentrare deja nu e acelaş ca în tinereţe, vederea slăbeşte mai rapid şi deja nu-i acea reacţie ca înainte, din aceste motive şoferilor în vârstă li se recomandă sa facă opriri mai des în drum lung.

https://www.youtube.com/watch?v=CaJ1htDrcaM

Mulţi sunt de părerea că şoferii adorm la volan cel mai des pe timp de noapte, dar asta este o părere grşită. De fapt pe timp de zi din cauza luminii puternice a soarelui un şofer obosit tot poate resimţi o stare de somnolenţă, ochii obosesc de la lumina puternica la fel ca şi de la un înuneric de nepătruns, se dezvoltă fotofobia (discomfortul din cauza luminii) şoferul începe a privi chiorâş, a clipi mai des, a se şterge pe ochi. Aceste simptome sunt de ajuns ca să declanşeze alarma şi să ne pune să interprindem măsuri, mai exact să ne oprim ca să nu ducem situaţia la extreme.

Cel mai straşnic lucru este atunci când un conducator auto al unui camion sau autobuz se lasă dus de val şi se urcă supraobosit la ghidon, aceasta fiind o infracţiune în adevăratul sens al cuvântului, consecinţele cărei pot fi dezastruoase pentru cei din jur.

Cum să luptăm cu acest fenomen? Raspunsurile la a această intrebare vor fi banale:

  1. Să dormim bine înainte de drum lung
  2. Să evităm călatoriile de noapte
  3. Să facem opriri regulate intr-un drum lung
  4. Să comunici cu pasagerii dacă sunt

Dacă simţiţi că adormiţi când conduceţi autoturismul, atunci desigur nu exista opţiuni, nu trebuie să vă jucaţi cu focul şi să riscaţi viaţa voastră şi a celor din jur, în aşa caz vă opriţi cât de repede e posibil şi incercaţi să dormiţi 20-30 de minute, necătând la doleanţele pasagerilor, sau la aceia că trebuie să duceţi marfa urgent, sau că pierdeţi bani, dacă nu vă opriţi riscaţi sa pierdeţi mult mai mult, inclusiv şi viaţa.

https://www.youtube.com/watch?v=_eltPe6RplA

Puteţi să vă opriţi să faceţi exerciţii fizice, să vă spălaţi cu apă rece pe faţă, să serviţi o cafea sau un ceai puternic. Există sens să experimentaţi cu caldura din interior, sau să deschideţi geamurile, puteţi mirosi o lămâie, se consideră ca mirosul ei contribuie la concentrare.

Iar de consumat băuturi energizante nu se recomandă deloc, fiindcă efectul acestora este de scurtă durată şi după ce trece efectul, starea de somnolenţă se măreşte.


Distribuie:
  • 13
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Articole relaționate